Kejayaan Seorang Kanak-Kanak Cacat Penglihatan

Assalamualaikum,,,

aku ternmpk la 1 entri ni,,, entri ni da lama aku tgk,, sbb masa tu utuk CourseWork PKK...perkembangan kanak-kanak,,kt maktab,,,

aku terpegun gila lah ngn budak ni,,, malu aku kt dia,, walaupun dia seorang yg cacat, dia usaha untuk naikkan diri dia n jdkan diri dia sprti manusia normal biasa iaitu berjaya...memang terpegun gila lah...
dia fasih 4 bahasa,,, aku BI pn kucar kacir,,, mmg terbaik ah budak nih,,,=)

Seorang budak perempuan buta yang fasih dalam empat bahasa menjadi jurubahasa termuda yang bekerja di Parlimen Eropah. Kanak-kanak itu baru berusia 10 tahun.


Alexia Sloane, dari Cambridge hilang penglihatannya semasa berusia dua tahun selepas didiagnoskan menghidapi barah otak ketika bercuti di Perancis.

Walaupun cacat, budak perempuan ini cemerlang dalam bahasa. Pada usia 10 tahun dia fasih dalam bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol dan Mandarin. Kini Sloane sedang mempelajari bahasa Jerman.



Alexia memenuhi impiannya untuk bekerja sebagai jurubahasa selepas Ahli Parlimen Eropah Timur England, Robert Sturdy menjemputnya ke Parlimen Eropah di Brussels.

“Terdapat syarat umur minima untuk memasuki Parlimen Eropah iaitu 14 tahun. Jadi untuk Alexia menterjemah di sana pada usia 10 tahun adalah menakjubkan,” kata Isabelle, ibu kepada Alexia.

Alexia boleh bertutur dalam tiga bahasa sejak lahir kerana ibunya adalah separuh Perancis dan separuh Sepanyol manakala bapanya Richard ialah Inggeris.


“Dia sentiasa sangat bagus dalam bahasa-bahasa dan telah menunjukkan minat dari usia sangat muda,” Isabelle menambah. Ibu berkenaan juga mempunyai seorang anak perempuan berumur empat tahun, Melissa.

Alexia pernah mempunyai impian untuk menjadi seorang jurubahasa sejak berusia enam tahun dan telah dipilih untuk  ke Parlimen Eropah sebagai hadiah apabila dia memenangi Anugerah Komuniti Tahunan Pencapai Remaja.

Dia bertanya jika dia boleh mengikut jurubahasa. Ahli Parlimen Eropah Robert Sturdy kemudiannya  bersetuju untuk membawanya sekali sebagai tetamu.

“Ia sangat hebat dan sekarang saya benar-benar berazam untuk menjadi seorang jurubahasa,” kata Alexia.
“Tiada apa-apa yang boleh menghentikan saya.”




 

INGAT : KECACATAN BUKAN KELEMAHAN UNTUK KITA BERJAYA!!!!
Wassalam...

credit : billy info

6 comments:

  1. wow...menakjubkan..so tak akan alasan utk sesuatu kan?hurm...serious..nice story...

    ReplyDelete
  2. mmg,, kbnykan orang cacat ramai yg berjaya,,,^^..tp org normal pn byk jgk..hehe

    ReplyDelete
  3. tabik springgggg la kat dia..hebat

    ReplyDelete
  4. Suka dengan kata-kata semangat dia 'Tiada apa-apa yang boleh menghentikan saya'.. Memang terasa malu dengan dia..

    ReplyDelete
  5. aah,,, mmg suka,,, sy pn malu,,,

    ReplyDelete
  6. hebat nye. malu nye sy. sy bm pun tunggang t'balik haa. haha :P

    ReplyDelete

Komen jer...Jangan Malu..Heee