SBE ♥ Timo Kasih Cikgu

Alhamdulillah..

arini da smpai da kt penang.. erm,, rndu plak kt rumah,, cm biasa lah,,
citer sal SBE,, mmg best,, mantop habis.. hehe. kt skola ada 4 org guru platih 1 aku lagi 3, budak tesl, semua prmpuan, ada 4 org guru praktikum, semuanya perempuan...

cm biasa la bila cikgu praktikum or cikgu platih dtg,, dia akan bg bilik gerakan..
malu pn ada ni,, da la cikgu Muhammad Shafiq Dollah (heee.. (-,-)  ) duk sorang2.. xtau nk borak ngn sapa.. just kene tegur n senyum jer mampu,, adui.. hehe.. nasib baik semuanya ceria n suka bertegur.. klau x memang senyap la cikgu shafiq...hee

time release kelas lg la.. haha
pg la 1 kelas ni smbil bawak homework yg cikgu skola tu bg...
masuk2 jer terus budak cakap "cikgu da buat, xnk buat"... mmg budak2,, belum buat pn kate x buat lg,, malas cam cikgu shafiq jgk budak ni... hehe

tp yg paling best skali budak drjh 3 xtau nk sebut ONE,TWO,THREE...... TEN..
Alhamdulillah, lps paksa hafal budak bleh ingt dh.. perhh, mntop jgk ckgu shafiq ni.. xtau la lps keluar kelas ingt ke x.. tp da nasihat da..hehe

Yg budak math lak, lemah operasi tambah,, lbih kurang pemulihan,

3+ 9 berapa??eerrmmm... hehe

"3 di mulut dan 9 di tangan.. cuba tambhkn"
formula apa la ckgu shafiq guna ni.. haha
tp Alhamdulillah dapat.. waaa,, bangga lg.. hahaha (-,-)

bila last day,, rase malas keluar lak skolah tu...
time last, da nk balik, jmpa ckgu BI..Teacher yg menyebabkan aku menangis dulu..hehe
tp skrg rapat gila ngn teacher tu..hehe

"shafiq, esok2 carilah ore tino hok juruh, jange duk kelih ko muko jah comey"

translate : "shafiq, esok2 lau da nk kawen, cari lah perempuan yg solehah, jangan duk tengok yang cantik jer"


Insyaallah Teacher...tu jer balasku..

last skali nk minta maaf kt cikgu math sbb aku da menyusahkan ckgu tuk tido lwt buat BBM..
rase nyesal pn ada..nk tolong ditolaknya...

tq cikgu, jasamu dikenang selama-lamanya...

Wassalam

Lelaki + Wanita

Assalamualaikum..
 
LELAKI, MURAH ATAU MAHALKAH KAMU?

  LELAKI MURAH pada MATANYA, ketika dia MEMANDANG WANITA semahunya

LELAKI Murah pada TANGANNYA, apabila dia MEMEGANG WANITA sebebasnya

LELAKI Murah pada HATINYA, apabila dia MEMBAYANGKAN WANITA semasa tidurnya

HEBATNYA  LELAKI itu, apabila dia berjaya MEMAHALKAN WANITA hanya melalui MENIKAHINYA, MENGAJARKANNYA ILMU AGAMA DAN MEMUPUK AKHLAKNYA


P/S : WANITA SOLEHAH itu AMAT MAHAL dan LELAKI SOLEH itu AMAT BERNILAI..♥♥
sharing is caring..
jom sharing,, hee
sharing froming fbing..hee
Wassalam..

Raya ♥ Puasa 6

Bismillahirrahmanirrahim...

Allahuakbar,

Lailahaillalah,

Subhanallah,

Alhamdulillah..

dpt pahala free sebut ni pg2.. heee

Alhamdulillah,
Bersyukur sesyukurnya, selepas ramadhan meninggalkan kita, tibanya syawal,,
bila syawal menjelma, raya la sempena kemenangan orang2 Islam,,,hee.

Sempat lg ni nk ucap selamat hari raya,, hehe "Selamat hari rayo deh kepado semuo yg baco ni"

Alhamdulillah,
Bila raye jer, perut x leh nk henti makan, kenyang pn ttp mau makan jgk,,
time tido jer boleh stop makan hee..
Papepn lps ni pakat diet balik dengan berpuasa 6, jgn lak duk puasa niat nk diet,, niat pada Allah deh,, hee

PUASA 6


 Abu Ayyub al-Ansari r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: 
"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama 1 tahun." 
(Riwayat Muslim)

Ganjaran pahala diberikan oleh Allah SWT kepada mereka yang berpuasa enam di bulan Syawal ini ialah seperti ganjaran pahala kepada yang berpuasa setahun. Diantara kelebihan puasa enam hari di bulan syawal ialah puasa enam umpama sunat rawatib sesudah solat fardhu bagi menampung kekurangan puasa fardhu menjadi tanda diterima puasa ramadhan yang kita kerjakan sebagai tanda bersyukur kepada ni'mat yang diberikan di bulan Ramadhan seperti nikmat kesihatan tubuh badan yang baik mendapat kebaikan berlipat ganda serta diangkat darjatnya memudahkan malaikatul maut mencabut nyawa. 


Jd apa yg ditunggu tunggu lg adik abang kakak pakcik makcik nenek atuk ayah mak semua...hehe
Jom kejar pahala yg seterusnya iaitu puasa 6 (-,-) heee
 
Wassalam

Syawal tiba, Ramadhan kian Pergi ='(

Assalamualaikum...

Esok

Esok

Esok!!!

Alhamdulillah, esok Insyaallah balik ke pangkuan rumah ibundaku n ayahda ku tersayang,,,hehe
Maklumlah raye da nk dekat,,hehe

esok balik... yahoo,,, pastu raya,, yg balik lewat tu,, SABAR yer... yg balik terlalu awal tu,, sem depan aku kn lawan,,hehe... eee x sabarnya nk smpai rumah,, hehe btw, Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah,,,

Keje da siap.. hehe,, yg sudah, dilupakan, yg akan dtg dipreparekn, yg skrng diteruskan,


tp dalam suka ada duka,,

ada Syawal tiada Ramadhan,,=(

sayang plak nk tinggalkan ramadhan,, pejam celik pejam celik ramdhan sudh mahu meninggalkn kita,,ermmm,,jd sementara masa ada 3 hari lg ramadhan untuk kita beribadah,  sama2 lah kita beribadah kepada Allah dengan sehabis mungkin,,

3 hari lg Ramadhan akan meninggalkn kita,, cepat masa berlalu,,, mmg benda yg kita suka cpt berlalu,,
tp kene teruskan hidup gak,,
 

dah hmpr sebulan kita berpuasa n Insyaallah segala amalan yg kita lakukan di bulan ramadhan ini diterima ALLAH SWT dan diteruskan pada bulan2 seterusnya,,,

Ya Allah,
Kau terimalah segala ibadah lpsku ya Allah,
Alhamduillah Kau telah membuka hatiku Ya Allah,
Aku memohon padaMu, kuatkn hati hambaMu dan kawan2ku ini menempuh segala cabaran dan dugaanMu,
Kau kuatkanlah iman ku dan kawan2ku ini, Kau Tabahkan hati ku dan kawan2kuini,
Kau lindungi kami yang lemah ini dr perkara yg boleh membengkokkan ke jalan lurusMu . Hanya kepada Mu hamba yang lemah ini meminta pertolngan,,Sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lg Maha Pengasihani, Maha Berkuasa, Maha segala-galanya yang mencipta kami...Amiinn.



Untuk kawan2 yer,,,
 Selamat hari raya yer,,
Maaf Zahir dan Batin,
Mohon maaf lau ada silap or ada terguris hati or tercalar hati or terkikis hati or x puas hati,
sekiranya aku yg buat semua tu,,
sori yer,, hehe
Mintak Maaf senang, lupakan susah,, kn222??? hehe
tp cuba lupakan, Insyaallah dpt,,hehe

Jemput dtg rumah yer,,
yg jauh disambut,
yg dekat di alu2kan..hehe

Dtg penang,
bawak lah moreh2 raya yer,,,
hehe,,
Bawak banyak2, kasi full perut setiap masa...hehe

K la
Selamat Hari raya + Puasa 6
 hehe

Wassalam

Love Untill JANNAHTUL FIRDAUS ~ ♥♥♥

Assalamualaikum...^^

[ shared from FB ]
harap kita leh ambil contoh dari kisah ni,,,^^


MAMAT JIWANG vs MINAH BRUTAL ..
LOVE U UNTILLLL JANNAHTUL FIRDAUS ~

Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)

Mamat : Assalamualaikum…hai awak,sy nak berkenalan dgn awk boleh x???
Minah : waalaikumussalam…boleh tapi kene jumpa mak bapak aku dulu..minta izin kalau mak bapak aku bagi..aku on je…
Mamat : waaa..boleh tahan ek awk ni…ok sy jumpa mak bapak awk…bg alamat umah awk...
Minah : ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..
Mamat : tangan menyalin sambil tersenyum2 (dalam hati :ceh malas tol punye minah..xpe2..waa nama NURUL IMAN …lembut je nama tp perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik..sihat..?
Pkcik & makcik : waalaikumussalam..alhamdulillah kami sihat..tapi..anak ni siape?
Mamat : sy MOHD AIMAN.. sy datang jumpa makcik ngan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yg bernama NURUL IMAN..
Pak cik : Alhamdulillah..ade lagi pemuda yg gentelmen cam kamu ni lg ye zaman skrg..sbnr ye kamu la pemuda yg pertama datang mintak izin sblm nk berkenalan dgn anak pkcik NURUL IMAN tu..
Mamat : (dalam hati: waaa bangge aku sebagai seorang lelaki sejati..)
Mak cik : Sebelum2 ni xde siape yg berani dtg..kateye..si NURUL IMAN tu garang sangat org ye..sebenarnya x..si NURUL IMAN tu org ye lembut sgt, sopan, budi bahasa, rajin dan agama ye pun baik..
Mamat : sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (dalam hati: ceh..lembut ke??sopan ke?? Budi bahsa ke?? Xde gaye langsung..xpe2..wait n c minah)
Pakcik : pak cik izinkan anak berkenalan dengan anak pakcik NURUL IMAN…
Mamat : terima kasih pakcik makcik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : awak parents awak da izinkan sy berkenalan dgn awk..
Minah : so what????ade aku kisah…..
Mamat : tersenyum dalam kebengangan (dalam hati: eh2..sabar hati..sabar…)
Minah : wei aku nak jumpa mak bapak ko plak…ni fon aku, ko salin kan alamat ko..pastu save message..
Mamat : awk nak wat pe jumpa ibu ayah sy…??(sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)
Minah : yg ko sibuk kenape?? ? macam mak nenek..banyak tanye..sok ko jgn ade kat umah dr jam 11 a.m sampai jam 12 p.m , ko merayap la kemane2 pun...lau ade gak kt uma aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko ..paham????
Mamat : ok2 ….awk,sy nak no.tepon awk…mane lah tau lau rindu2 t boleh calling2..
Minah : ooiiitt…geli aku..rindu2 ingat aku ni bini ko ke…nak termuntah aku dengar.. ko call je 999 mintak no. tepon aku kt dorang..kompem dapat..dapat pelempang..hahahahaha..
Mamat : senyum jela (dalam hati : eieieieieieieieieeieiieieie…geram ye aku..xpe2..sabar hati..sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

Ibu : MOHD AIMAN..sampai hati senyap2 ye…xnk kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..
Mamat : apa ibu cakap ni..aiman xpaham la… (dalam kepale sambil memikir apa sebenarye telah terjadi)
Ayah : MOHD AIMAN..jangan nak main nyorok2 lah kami da tau..tadi jam 11 GIRLFRIEND kamu datang..ayah bekenan lah lau dia jadi menantu ayah..
Ibu : ibu pun setuju..cantik,sopan, budi bahasa, pandai masak, pandai amik hati orang tua..seronok ibu lau dapat menantu yg boleh jd kawan ibu…kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN..kamu setuju..?
Mamat : kalau ayah dgn ibu setuju dan suka..terus kan jela niat nak masuk minang NURUL IMAN tu… (dalam kebingungan :sejak bile plak aku de GF ni,. GIRLFRIEND yg d ckp oleh ayah dan ibu dala minah a.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr…gila la aku da la xkenal sape minah tu..brutal plak tu tetibe je ibu ayah nk wat menantu..xpe..jalan je…ade sesuatu kt NURUL IMAN tu sampai ibu ngan ayah pun suka..hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM)

Mamat : awk..minggu depan ibu ayah sy nak masuk meminang awk..xpe ke awk??
Minah : ko setuju ke mak bapak ko minang aku???
Mamat : setuju
Minah : da ko setuju wat pe tanye aku lagi..ape la... cume aku nak lau kite b’tunang aku cume nak barg hantaran telekung,sejadah dan al-quran yg ko khatam kn je..duit hantaran ikut suke ko nak bg berape..aku xkisah..10 sen pun aku terima..pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. da kite tutup kes ni..
Mamat : amboi dasyat tol awk ni….awk ni garang la tp sweettt..( sambil tangan mamat nak pegang tangan minah)
Minah : oooiiittttttttt setan…kuar la ko dari badan mamat ni…ko tau x HARAM sentuh orang yg bukan mahram…selagi ko x lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku..ko ade wudu’ x???
Mamat : xde…nak wat pe…?
Minah : ko g amik sekarang..cepat la….
Mamat : merungut dalam hati sambil kaki melangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngn aku..garang cam singe..singe pun xcam dia.)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : awk, sy da amik wudu’..awk nak sy wat pe???
Minah : diam la..banyak bunyi la ko ni…nah amik ni AL-QURAN..ni HALAL tok ko pegang 24 jam pun,cium, pelok pun boleh…pahale bergande 1000x lau ko bace…ha…aku nak ko hafaz juzu’ 30..minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu…

Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : awk ape kate kite tukar panggilan..sy panggil awk SAYANG dan awk panggil sy ABANG..
Minah : ooiiiittt..geli aku nak panggil ko abang..ABANG tu hanya SUAMI aku je..ko tu bukan suami aku lagi..baru tunang nak gempak2..bla la wei…ha daripada ko dok ngarot yg bukan2,..ko da hafaz pun lom juzu’ 30..????
Mamat :..emmmmmmm…da..da…nape???
Minah : ha..ha cube bace kt aku ape yg ko hafaz..
Mamat : (dengan mulai dgn surah al-fatihah dan seterus ye membace semua surah juzu’ 30 tu sampai habis…)
Minah : Alhamdulillah…pas ni ko bace plak makne2 surah dalam juzu’ amma tu..minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…
Mamat : da macam peserte pertandingan hafazan dan bercerite plak (ckp dlm nada slow)
Minah : ooiitt ko kutuk aku ek…xpe2..
Mamat : mane ade…awk memang cantik comel..
Minah : da..da..jgn nk ckp lg aku tau da aku memang cantik comel.. sbb tu ko soh mak bpk ko minang aku kn..
Mamat : tersenyum (dalam hati: ceh masuk troli sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINNGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : awk..awk..awk xrase ke apa yg sy rase..sy rase cam ade sesuatu yg indah antara kite berdua la..setiap kali ingat awk mesti terase yg awk dekat sgt dlm hati sy..
Minah : ooiitt yg ko nak berjiwang karat sangat ni nape?? Bengkak telinge aku dengar..ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngn ko..jgn harap la weii..da2 sekarang ko cerita kn kt aku kisah2 dlm juzu’ amma tu..
Mamat : (dalam hati : dy ni memang xde perasaan langsung..baru nak jiwang2 da xboleh..xpe..sabar hati..sabar..)
Minah : ooiitt berangan plak…aku soh cerite bukan berangan..cepat la cite aku nak dengar..
Mamat : sabar la…ngah susun ayat ni…(Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang..dy memulakan kisah dari 1 surah ke surah yg lain hingga khatam dlm juzu amma tu)
Minah : Alhamdulillah.. minggu depan kita nikah…aku nak sehari sebelum kite nikah ko wat qiamulllaill…Allah tu Maha Melihat..lau ko xwat..ko tunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti ko tersangkot2…
Mamat : xnk la la sy..malu la tersangkut2..ok2.insyallah sy wat…
Minah : tau plak malu..ok..ag 1..hari nikah tu aku nak ko senyum je sepanjang majlis..xkisah la waktu tu ko sedih ke.kecewa ke..yg aku nak tengok ko senyum je..paham???
Mamat : faham..awk..sy teringin nak tengok awk senyum..senyum la awk..mesti manis..slalu tengok muke garang awk je…senyum la kit wak..
Minah : ade..ade aku kisah..xboleh..lau nak tengok sgt aku senyum..tunggu hari kite nikah t..mesti ko xboleh tidur pas tengok senyuman aku yg menggoda sgt ni tau…hahahahahahahaha..
Mamat : emmmmmm..yelaaaaa….

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : dengan sekali lafaz..“AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGAN MAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”
Tok kadi : sah..sah..sah..
Minah : Alhamdulillah (terus dy sujud syukur tanpa menghirau kan org sekelilng dy)

(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : terima kasih ABANG kerana sudi mengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang. Bimbinglah AYANG menjadi isteri yg solehah..(sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium tangan suci suaminya)
Mamat : subhanallah..terima kasih SAYANG sudi terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil mengucup dahi isteri tercinta)
(MALAM PERTAMA)
Mamat : sayang , abang xsangka plak rase ye belum sebulan kite kenal ..tetibe je da kawin..ajaib betul..
Minah : tu nama ye jodoh..kekusa Allah bang..kite hanya merancang tapi Allah juga yg menentukan segalenye..
Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu…?
Minah : Tanya la abang,.(dengan nada suare yg manje)
Mamat : nape sayang dulu garang sangat ngan abang..? tapi bile ngan orang tua abang n orang tua sayang ckp sopan….?
Minah : maafkan sayang abang..ayang bukan sengaje nak berkasar dengan abang..ayang wat semua tu sebab nk uji sama ada abang sabar x dengan kerena ayang..ayang nak abang terima ayang dengan seadanya..sebab sayang xnk kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang da sentuh ayang sebelum kawin..ni sekarang kite da kawin..ayang milik abang..abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi..hihihi..abang nape abang kawin dengan ayang…??
Mamat : subhanallah…terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini..abang pilih sayang kerana Allah…lepas abang wat qiamullai yg sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yg tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG..waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah ye kenape sayang suruh abang menghafal juzu amma dan membace terjemahan ye..semua nya indah sayang..terima kasih sayang…sekarang pun abang sedang berusaha menghafal juzu’2 yg lain…
Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yg soleh (sambil tangan ye menadah doa). Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPAHRD sebijik.. kan ayang da cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..
Mamat : sayang..anggap la tu hadiah daripada abang..berape sgt la nilai ye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah cam ayang..I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH.. ,
Minah : I LOVE U TOOO ABANG…
UNTILLLL JANNAHTUL FIRDAUS…AMINNNNNNN….
=)

Marsha Maisarah =)

Assalamualaikum



hehehe,,, ada la aplikasi kt fb tntng nama anak...
hati ni nk jugak merasa nama anak(kuat berangan budak nih,,hehehe,,),,
jd si Muhammad Shafiq Dollah ni pn klik la aplikasi..

Tekan2,,, dpt nama Marsha Maisarah..
Cute jer nama tu... tp sapa mak dia (ecece,, da mula dah berangan..hehe)

Mak dia mestilah solehah,,,
biarpn Pak dia x berapa soleh...

Asalkan Mak dia ni boleh membawa Pak dia kejalan yg benar cukup dah,,,
itu lah idaman semua lelaki yg x berapa soleh seperti aku ni...


Bukan Rupa yg ku cari, yg dpt diperagakan di seluruh dunia
Bukan juga harta yg ku cari, yang boleh memiliki semua benda,
tetapi
Kebahagian serta kehidupan yang Diredhai yg aku cari.
...

p/s : x jiwang...=)
maaf dgn penulisan yg x berapa pro,,, hehe

Wassalam

♥ Alhamdulillah ♥

Alhamdulillah

 

Album : Alhamdulillah
Munsyid : Opick
http://liriknasyid.com 
Bersujud kepada Allah
Bersyukur sepanjang waktu
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah

Bersabar taat pada Allah
Menjaga keikhlasannya
Semoga dirimu, semoga langkahmu
Diiringi oleh rahmatNya
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah

Alhamdulillah wasyukurilah
Besyukur padamu ya Allah
Kau jadikan kami saudara
Indah dalam kebersamaan

Bersujud kepada Allah
Bersyukur sepanjang waktu
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah
Semoga dirimu semoga langkahmu
Diriringi oleh rahmatnya

Alhamdulillah wasyukurilah
Besyukur padamu ya Allah
Kau jadikan kami saudara
Indah dalam kebersamaan

Alhamdulillah wasyukurilah
Besyukur padamu ya Allah
Kau jadikan kami saudara
Hilanglah semua perbedaan

Alhamdulillah wasyukurilah
Bersyukur padamu ya Allah
Bersujud kepada Allah
Bersyukur sepanjang waktu


Alhamdulillah Ya Allah ^^
Engkau Memberi peluang kpdku hidup smpai ke hari ini,
Untuk beribadah kepadaMu YA Allah,,,

Alhamdulillah.,..

Wassalam

ganjil?

Assalamalaikum,,,

ptg kelmarin ada la 1 perjumpaan group Transformers...heeee,,,
nk masuk jer waktu berbuka,, kami habis borak2,,,

ketika jalan nk pg surau aku lah orang last skali duk belakang (cam biasa la bila lewat duk lekat dalam diri,,,heee)
Pastu hamba Allah datang dan cakap,

"kita ni buat perkara pelik tau x shap"

aku heran, apa yg peliknya...

"tengok, semua tengok dekat kita, tp kita kene berbangga sebab Rasulullah S.A.W. penah bersabda...."

“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil  

(H.R. Muslim) 
 
kata hamba Allah tu kepada aku dengan nada bisikan...


time tu x faham lg,,, bila tunggu time nk berbuka time duduk,,,
baru faham apa yg di maksudkan,,,

maksud disini,,, aku n kawan2 buat pelik iaitu perkara orang jarang buat sekarang,,,,
tp benda pelik ni disukai Allah SWT dan benda pelik ni lah, benda yg aku perlukan untuk hidup di dunia ni bg persediakan ke alam akhirat,,,
Alhamdulillah,,, Allah buka pintu hati ku n kawan2ku,, Insyaallah benda ni akan Istiqamah dalam diriku n kawan2ku smpai ke akhir hayat,,,
Insyaallah,,,

Wassalam,,

♥ TRANSFORMERS ♥

Assalamualaikum...

Lps berbuka jer, terus solat Magrib n then mandi,,,tu la hari2 aku buat time Ramadhan...
Lps tu Baca2 sikit n kemudian pi Tarawih,,,
Tarawih kadang2 pi kt luar,,, tp minggu ni aku pi kt luar sbb best solat kt Masjid,, surau pn best,,, semuanya best,,, tmpt berbeza tp tujuan yg sama,,,

Td bila sampai jer kt Masjid ternampaklah seorang hamba Allah yg dah berusia,,
nmpk lah kesusahan time dia solat (kantoi aku dtg lewat solat,,,heee) nk duduk antara dua sujud pn susah,,,rasa kesian pn ada,, tp Alhamdulillah, walaupun hamba Allah itu mempunyai kesusahan utk solat, dia ttp solat jgk,,,keuzuran bukan satu alasan,

"Alangkah ruginya jika aku x menggunakan usia muda aku ini untuk beribadah kepada Allah"
tu lah ayat yg selalu bermain dlm kepala aku bila melihat hamba Allah itu,,,

Alangkah beruntungnya aku masih kuat sekarang ini untuk beribadah kepada Allah,
Syukur Alhamdulillah aku dikurniakan kesihatan yg baik,,,

Alhamdulillah YA Allah,,,
Engkau telah menggerakkan hati kami untuk beribadah kepada Mu,
dan menimba ilmu agama yang kurang,,, Alhamdulillah,,,

Alhamdulillah,,,
ptg tadi sebelum berbuka,
Seorang hamba Allah ini menawarkan diri untuk memimpin kami,,,
Alhamdulillah,,,
Di waktu kami sedang mencari ilmuMu ini, kau hantarkan kami seorang insan untuk mendorong kami kejalan yang benar,,,

group kami ialah group "TRANSFORMER"....heeee
TRANSFORMER TRANSFORMER TRANSFRORMER.....heeee

Wassalam^^

Rahmat, Keampunan, Keselamatan drpd api neraka

Assalamualaikum...

Alhamdulillah arini da masuk puasa yang ke 9..
Syukur kepada Allah S.W.T sebab Engkau telah memberi peluang kepada hambaMu ini menunaikan rukun Islam yang ke 3 untuk Tahun ini... Alhamdulillah,,,

ermmm,,,Semakin hari, semakin singkat bulan ramadhan..="(. Berat hati untuk meninggalkan bulan ni...

Bulan yang penuh Kerahmatan,,,

Alhamdulillah jgk kerana bulan ini jgk la,, Engkau telah membuka hatiku dan kawanku ya Allah untuk terus beribadah kepadaMu Ya Allah ke jalan yang benar,,,

Sedar x sedar,,,
kita telah menghampiri kepada fasa ke 2 ramadhan iaitu fasa Keampunan..


3 fasa dalam bulan ramadhan



Sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم :

أوله رحمة، وأوسطه مغفرة، وآخره عتق من النار، وأن الله تعالى ينظر في أول ليلة منه إلى المسلمين، ومن نظر إليه لم يعذبه، ويغفر لهم في آخر ليلة منه

Ertinya: Awalnya (bulan Ramadhan) adalah rahmat, pertengahnya adalah ampunan, dan akhirnya adalah pembebasan. Dan sesungguhnya Allah Ta’ala menilik (dengan pandangan rahmatNya) kaum Muslimin pada malam pertama dari bulan Ramadhan tersebut, dan siapa yang mendapat tilikan Allah Ta’ala nescaya ia tidak akan disiksaNya, selanjutnya Dia mengampuni mereka pada akhir malam dari bulan Ramadhan. (Hadits riwayat: Ibnu Khuzaimah dan al-Baihaqi)





sepertimana yang telah diterangkan dalam hadis di atas, 3 fasa ramadhan ramadhan yang perlu kita ambil cakna iaitu,

fasa pertama : rahmat (hari ke 1-10)
fasa kedua   : maghfirah/ keampunan (hari ke 11-20)
fasa ketiga  : pembebasan dari api neraka (hari ke 21-keatas)


p/s
: ayuh teman2, rebut peluang ini yang hanya sekali sahaja untuk setahun,,
ayuh buka hati kita untuk beribadah kepada Allah,,,
Andaikan ini ialah ramadhan terakhir kita,, jd, jgn sia-siakanlah peluang ini,,,

Terajak perahu, boleh berundur lg,
Terajak kata, buruk padahnya( cm xdak kaitan jer ayat ni,,,hehe)

p/s : maaf lau ada salah dan silap..
tegurlah hamba Allah ini yang sentiasa melakukan kesilapan,,

Wassalam

♥ Zinnirah ♥


Hadirmu bersama kuntum senyuman
Walau dirimu hamba tawanan
Kau jadi impian firdausi
Kau jadi pingitan hiasan duniawi
Walau tak pernah melihatmu
Zinnirah

Matamu jadi taruhan
Gantian lara nilaian iman
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan derita ini
Terlindung sudah indahnya maya
Mata hatimu tetap menyala

C/O :
Oh Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari
Menerangi alam dan ditemani cahaya purnama
Selaut kasih kau hamparkan untuk Ilahi
Tiada sempadan dan tiada bertepi

Oh Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari
Menerangi alam maya dan diteman purnama
Cinta murni yang kau dambakan untuk Ilahi
Tiada sempadan dan tiada bertepi

Oh Zinnirah
Kau serikandi sunyi bersendiri
Di medan ngeri dan bersuara sepenuh berani
Kasih suci yang kau hulurkan untuk Ilahi
Menagih korban kasih abadi

Hadirmu bersama senyuman
Walau diri hamba tawanan
Kau jadi pedoman

Zinnirah kau gadis pilihan
Hiasan dunia
Penyeri di firdausi 

Tajuk Nasyid : Zinnirah
Artis : Unic
Album : See You Di Ipt


Nasyid ni best,,,
yg menerangkan tentang ketabahan seorang wanita tahanan...
msti ramai yg x kenal sapa Zinnirah,,,
nk kenal click jer nama Zinnirah...

Wassalam

Hati Oh Hati

Assalamualaikum...

Bincang pasal hati, hati lah segala-galanya yang menggerakkan kita melakukan sesuatu perkara,
Sama ada ke jalan yang benar atau jalan yang salah,,,
jika hati mengajak kita melakukan Ibadah, kita telah menuju kejalan yang benar,
jika hati mengajak kita melakukan kemungkaran, maka kita menuju ke lubang kemungkaran..
Yang mengawal hati semestilah kita,,
ayuh sama2 mengawalnya kearah kebaikan...JOM!!!

Bincang pasal hati, maka adalah cinta,,,hehe(cinta pulak dah,, puasa shap, puasa,,hehe)
Terbacalah dalam sebuah buku, iaitu dialog antara dua orang hamba Allah iaitu Seorang Ustaz dan Seorang Rakyat, Mukmin(nama tipu) iaitu biasa yang memerlukan pertolongan...

Mukmin : 
Ustaz, Bagaimana remaja dpt mengelakkan diri drpd suka kpd perempuan?
Walhal, zaman remaja adalah bkn waktu mula berjinak bg menyukai perempuan. Bagaimana caranya bagi mengelakkan perasaan itu?

Ustaz :
Manusia suka akan pasangan yang berlainan jantina mmg satu fitrah. Lelaki suka meliht prmpuan, prmpuan juga suka mlihat lelaki.
Kerana itulah, Allah telah mensyariatkn nikah bg melunaskn kprluan hidup berpsngn.
Sekira belum masa usia menikah, maka jagalh pndngn drpd suka meliht perempuan kerana dalam suatu hadis Nabi Muhammad S.A.W mengtakn yg brmaksud,

"Sesiapa yg memejamkn matanya drpd melihat kecantikan seseorang perempuan,
maka Allah akan memberikn rasa sedap ketika berbuat ibadah kepada-Nya"

Elakkan diri drpd suka ke tmpt2 ada prmpuan melainkn kerana hajat yg perlu. berkawan dgn mrk yg ada sifat warak dan takwa. Rajinkandiri bagi hadir ke majlis2 agama supaya hati menjd lbih jernih..



Dialog ni sgt brguna kpd aku untuk usia aku skrg,,,(jangan duk perasan la shap..hehe)

aku mencari isteri, bukan mencari seorang girlfriend...(ecece...hehe)
Wanita yang memimpinku kejalan yang benar...^^

Sntiasa aku brpegang kpd

"Jodoh ditentukan oleh Allah S.W.T"

jd biarlah Allah yg uruskan hal jodoh kita,, tp kita mesti jaga hubungan kita dengan Allah S.W.T.
Bila kita jaga hubungan dengan Allah, Allah akan jaga kita ke jalan yang benar^^..


وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ

dan perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.

(An Nur: 26)
semangat shap semangat!!!!

harap maaf kalau tersilap bahasa,,
penulisan seorang hamba yang lemah mmg mcmni,,hehe
grammar mmg hancur,,,hehe

apapun,,,
Teruskan hidup untuk beribadah kepada ALLAH S.W.T. ^^

SELAMAT BERRAMADHAN...^^

P/S : jgn x puasa tau, dosa besaq...hehe ^^

Wassalam^^

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ Ramadhan ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


 Assalamualaikum...

[ from fb ]
Tips Persiapan Menyambut Bulan Ramadhan

1. Memperbanyakkan taubat
Kita perlu bertaubat setiap hari supaya diberi kekuatan untuk meneruskan kehidupan yang penuh cabaran pada masa kini. Ia juga dapat membersihkan hati selain mendapat ketenangan hakiki. Terlalu banyak kelebihan bertaubat, ganjaran di akhirat mahupun habuan di dunia. Bertaubat boleh menyembuhkan penyakit dan juga mendatangkan rezeki dari Allah.

2. Membiasakan membaca Al-Quran
Di antara ibadah utama di dalam bulan Ramadhan ialah dengan bertadarus atau membaca Al-Quran. Sebaiknya kita tidaklah perlua hanya menunggu bulan Ramadhan untuk membaca Al-Quran kerana sebaiknya kita biasakan diri membaca Al-Quran di luar bulan Ramadhan yang akan memudahkanlagi kita melakukannya di dalam bulan Ramadhan.

Satu huruf al-Quran bersamaan dengan 10 ganjaran jika dibaca di luar Ramadhan. Jika dibaca dalam bulan Ramadhan, pahalanya akan berlipat kali ganda. Jika al-Quran dibaca di dalam solat, pahalanya akan menjadi lebih besar nilainya.

Oleh sebab itu, mengapa kebanyakan surau dan masjid melantik imam dikalangan huffaz (tahfiz al-Quran) untuk mengimami solat tarawihk di dalam bulan Ramadhan, kerana pahala solat dan pahala mendengar bacaan Al-Quran cukup besar.

3. Membiasakan diri dengan zikrullah
Zikrullah atau berzikir meningati Allah bukan terhad kepada membilang tasbih ditikar sembahyang sahaja. Mengingati Allah boleh dilakukan secara berdiri, duduk mahupun berbaring sebelum tidur. Ia boleh dilakukan dengan sebutan secara nyaring atau secara perlahan atau sekadar merenung kebesaran Allah.

Serta mensyukuri nikmat yang telah Allah berikan, sabar dan redha dengan segala ujian hidup dan sebagainya. Orang yang disibukkan dengan amalan berzikir, pasti akan terhalang dari melakukan maksiat dan dosa-dosa kecil.

4. Melakukan ibadah qiamullail
Amalan qiamullail merupakan amalan orang-orang terdahulu dikalangan para solihin. Ia merupakan sumber kekuatan umat Islam yang semakin ditinggalkam. Justeru itu, marilah kita bersama-sama menghidupkan semula amalan qiamulail (bangun ditengah malam untuk beribadah). Melakukan ibadah qiamullail di dalam bulan Ramadhsn adalah lebih mudah kerana kita boleh menunaikannya sebelum bersahur.

5. Memperbaiki niat agar Ramadhan kali ini menjadi Ramdhan yang terbaik
Kita perlu berazam dengan sesungguh hati, supaya memanfaatkan bulan Ramadhan kali ini dengan segala amal ibadah yang telah kita ketahui dan pelajari semenjak dari akil baligh lagi. Umat Islam sekarang ini bukan tidak tahu untuk beramal, tetapi lebih dipengaruhi oleh hawa nafsu dan sifat malas untuk beribadah kerana merasa boleh hidup seribu tahun lagi.

Sama-samalah kita renungkan dan saling ingat-mengingati bahawa segala amalan kebaikan kita didunia ini adalah modal kita untuk bekalan akhirat kelak. Setiap detik dan saat yang kita tinggalkan hanya akan menambah kerugian jika tidak diisi dengan amalan yang sepatutnya yang telah diajar oleh Rasulullah kepada diri kita.

"Hai orang-orang yang beriman, di wajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah: 183)

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah)

 Wassalam ^^

X sabar nak berRamadhan =)))

Assalamualaikum,,,

Ramadhan...
adui,,, kepala badan mulut hidung tangan kaki perut, pendek kata diriku ini,,haha

eeeee,,, xsabarnya nk ramadhan,,,=)))))
excited gila dah aku tunggu bulan ramadhan,, kalau boleh, nk esok jer ramadhan,,,
tp xleh jgk,, kene la ikut takwin,,,hehe

Insyaallah Ramadhan ni dan ramadhan seterusnya akan menjadi ramadhan terbaikku,,,,
eeeeee,,, x sabarrrrrrrrrrrrrrrrr....

"Ya Allah panjangkanlah umur aku dan kawan2ku untuk menikmati bulan rahmatMu iaitu RAMADHAN....Aminnn"

excited gila smpai x terkata,,,=))))))))))))))))))))))))))))))
Wassalam

I WANT IT!!! ♥

Assalamualaikum...

Subhanallah,,, makin banyak aku membaca makin banyak ilmu yg aku x tau...
ni la sebab leka dengan keduniaan....

Ya Allah aku memohon padaMu Ya Allah tunjukkan lah aku jalan yang diredhaiMu Ya Allah..

Aku malu bila orang cakap pasal agama,,
bila orang cakap jer tentang agama, aku akan senyap,, aku bukan xtau, tp aku lupa yang aku belajar,,Subhanallah...

Shap, apa yang kau buat 2 tahun di sini,, ko leka dengan keseronokan disini,,,kluarlah kamu dari kesesatan hidup dunia, mulakan hidup baruMu, lakukan perkara yang disukai Allah dan tinggalkan apa yang dilarang oleh Allah,,,

Ya Allah,,
Sifat pemaluku ni menghalang aku melakukan sesuatu,,
aku rajin pergi masjid nnti ramai yang cakap, rajin sebab perempuan,,,
Astaghfirullah,,
Aku pergi masjid pn sebab mahu berubah sedikit demi sedikit , xnk leka didunia,,
selalu menjejak kaki ke tempat hiburan, bila lg kita nk ke rumah Allah,,
sekadar solat jumaat itu tidak mencukupi bagi aku,,,

kurangkan hiburan, perbanyakkan ilmu Allah..

Aku cuba untuk berubah dengan solat berjemaah,,,
tetapi ada penghalangnya,,,iaitu kemalasan yang dibisikkan oleh syaitan bodoh yg tidak henti2 menjalankan tugasnya sebagai penghasut aku...
Aku cuba untuk lawan dan terus melawan,,
Alhamdulillah,, dpt jugak aku melawan sedikit demi sedikit untuk meneruskan Ibadah ku di Masjid...

Kenapa aku memilih masjid untuk berubah...
Sbbnya bila aku pergi masjid, aku rasa ketenangan yang teramat sangat,,,
Bila smpai jer masjid, ketenangan mucul dalam diriku,,,

Aku pergi masjid bukan untuk mendapat nama, tapi untuk mendapat keredhaan Allah,,

Solat jemaah lagi la memberi ketenangan kepada aku dari solat sendirian,,

Dulu aku selalu solat sendirian,,
tp solat tu mungkin tidak sempurna kerana aku selalu mahu cepat untuk siap...
Aku terpikir,
Shap!!! 1 Hari ada 24 jam,, pernah x ko luangkan masa yang betul2 kepada Allah,,??
Solat 5 waktu pn ko nk cepat..Bila lg ko nk mendekatkan diri kepada Allah kecuali dengan solat yang ikhlas dan tenang...Subhanallah...Aku terfikir jgk, jika kita berada di depan SULTAN, kita akan hormat dengan tertib....Ni Allah,, Pencipta kita, xkanlah pencipta kita yang sebenar kita buat cincau cincau jer...Allahuakbar

Cuba bayangkan ketika solat, Allah di depan kita,,,Air mata boleh mengalir,,,
Korang akan tahu bila korang mencubanya kenapa air mata boleh mengalir...Allahuakbar...

ermm....
Ya Allah,
aku berdoa kepadaMu agar Engkau
pertkukuhkan hatiku dari bisikan syaitan
untuk terus beribadah kepada Mu...
Amiinn...

Harap Maaf sekira penulisanku yg berkecai,,
sekiranya ada kesalahan tegurlah ku,,
Aku selalu melakukan kesilapan...
Diriku bukan seorang penulis...hehe^^

Aku gembira Melihat KAWANKU sekarang...^^
Wassalam

♥ Cinta Kelas Pertama ♥

Assalamualaikum

cakap pasal cinta...layakkah aku mencintai seseorang itu..
bolehkah aku mencintai seseorang dan membawanya ke jalan yang benar..
Adakah adanya cinta dalam diriku...

YA!!!!
Semestinya ada..iaitu cinta kepada Allah S.W.T
cinta ini kekal abadi dalam jiwa manusia..

bagaimana cinta aku kepada hambaMu
Layakkah aku mengiringinya kejalan yang benar didunia dan akhirat,,,

jikalau layak...Insyaallah Cinta Kelas Pertama akan ku Pegang...

 

[ shared from FB ] =)


CINTA KELAS PERTAMA

Mukadimah Penentu Natijah

Perkahwinan dibina dengan harapan.

Untuk mencapai harapan, tidak cukup dengan rasa cinta.

Ia perlukan tanggungjawab.

Kata bijak pandai, sesuatu akan berakhir mengikut bagaimana ia bermula.

Mukadimah banyak menentukan natijah.

Untuk mengekalkan cinta sampai ke hujung (hujungnya di syurga), mesti diperkukuh dari pangkalnya.

Perkahwinan dimulakan dengan percintaan, tetapi disempurnakan dengan tanggungjawab.

Dan sebaik-baik cinta ialah cinta yang didasarkan oleh tanggungjawab.

Sebab itu ahli bijaksana mendefinisikan cinta sebagai “rasa ingin bertanggungjawab kepada seseorang”.

Janganlah hendaknya cinta dan rumah tangga dibina hanya sekadar untuk memenuhi kehendak fisiologi dan biologi.

Itulah cinta yang diilhamkan oleh Allah untuk haiwan (demikian kata al-Farabi).

Juga bukan untuk mengejar status sosial.

Jika rumah tangga hanya dibina untuk makan minum, perlindungan (rumah), pengangkutan (kereta), berkelamin (seks), kawan (sosial), kesihatan dan penghargaan diri (ego), apa bezanya cinta kita dengan cinta haiwan?

Itu cinta kelas kedua.

Jika itulah bentuk cinta kita, itu hanya cinta alat bukan matlamat.

Cinta kelas kedua mesti dibawa kepada cinta kelas pertama.

Pandang wajah suami kita, bolehkah dia membawa kita kepada cinta Allah?

Renung mata isteri kita, apakah dia teman kita menuju Allah?

Jika ya, Alhamdulillah, syukur.

Kita sudah berada di jalan yang betul.

Maka melangkahlah dengan yakin walau terpaksa menempuh pelbagai kesusahan.

Jika belum, berusahalah, berdoalah… agar dia mampu juga.

Jika tidak hari ini, esok.

Jika tidak esok, lusa.

Teruskan berusaha dan berdoa.


Wassalam

Sejuk Mata Memandang =)

Assalamualaikum,,,

Alhamdulillah,, Sejuk mata melihat perubahan kawan2 ku...
Bersyukurlah sebab ramai dah berubah x kira laki n perempuan...

Semua dah mula membesar dan berfikir jauh ke dunia masa hadapan iaitu dunia Akhirat...
Insyaallah semuakan berada di bawah lindunganNya di padang Mahsyar nanti,,,Insyaallah

Dari sikit ke sikit,, byk sudah berubah,,Alhamdulillah,,,
yg laki ramai dah pg surau,, yg perempuan ramai sudah memakain tudung labuh,,,
yg rocker da jadi Ustazah, yg merempit da jd Ustaz, yg short da jd long,,,=)
Alhamdulillah....

Insyaallah, perubahan ini akan berteruskan dan berkekalan...

Insyaallah aku pn skrg tgh lam proses perubahan,,,
kawan2 pn sama...Alhamdulillah,,,
sikit ker sikit,,,Insyaallah...
Semua yg kita buat perlu Ikhlas kepadaNya,

=)
Wassalam

♥ Ramadhan ♥

Assalamualaikum...

Bulan Rahmat hampir tiba,,, Bulan segala bulan yang dinantikan iaitu Bulan Ramadhan,,,
yg belum ganti puasa tu,, cpt2 pi ganti,, masih ada masa,,heee

So apa plan kita time bulan ramadhan...
Mstilah buat amalkan,,,hehe
Insyaallah semua =)

klik gmbr nk tgk besar..

Benda ni dari facebook jgk.
Sharing is caring..^^

Wassalam

Alhamdulillah = |

Assalamualaikum

"ALHAMDULILLAH"

ni jer yg dapat hambaMu ucapkan kepadaMu Ya Allah,,,

Syukur Alhamdulillah kerana Engkau telah memberi apa yang hambaMu ini pohonkan...
Alhamdulillah bila hambaMu ini ada kesusahan, Engkau telah menolongku,,

Walaupun byk musibah yg ditimpa, ttp Engkau telah memberikanku pertolonganMu Ya Allah...

Betul orang ckp yg bila kita dalam kesusahan teruskan "PUSH",,
iaitu "PRAY UNTIL SOMETHING HAPPEN"... teruskan berdoa dan berdoa...

Jgn berputus asa berdoa, tu la yg patut kita lakukan bila kita berada dalam KESUSAHAN,
tp jgn lupa untuk bersyukur apabila kita mendapat KESENANGAN,,

Apabila berdoa ikhlaskan hati kepadaNya, Nescaya Allah akan kabulkan,,,Aminn,,

Alhamdulillah,,, = )

 Wassalam...

Finally Dpt jgk Makan Duri

Assalamualaikum...

Alhamdulillah,,, da lama da mengidam nk makan DURIAN... dpt jgk akhirnya,,,
tu pn sebab kawan2,, maklumlah aku ni mmg sush sikit nk jalan2 keluar,, nk makan kt cafe pn malas nk turun,, dasar pemalas la ko shap..haha.. malas2 pn, paksa gak pi keluar,,, keluar cari durian... bestnya,,,

hehe...

Awang n Nadzri,, time kasih kt budak dua orang ni,,, sbb sama2 konvoi pi putar 1 pulau cari durian... haha
Punya la sush nk cari durian yg murah2,,,akibat nk murah,, 1 pulau pi pusing,,, hehe,, best2... pengalaman pusing pulau tu ada,,, JAUH PERJALANAN, LUAS PENGALAMAN,,, cheehhhh,,, hehe...

tp time bergambar(gmbr kt atas tuh), punya la malu,,,hehehehehehe,,,,sbb nk gmbr 3 org, xtau nk tangkap cmner,, jumpa la tong,, amik tong tu ltk kamera,, duk tgh setting2 camera, dtg sorang laki,,,"Bro, nk bergambar ker?",,, punya merah muka, haha,,terus aku buang tong tu,,,hahaha... tu la, nk mintak tolong malu,,, heeee... btw, tq kpd bro tu,,,haha

Time dapat durian tu,, mkn 1 biji 3 orang.,. kenyang sgt2... punya besar durian tuh,, 4 kilo lbih 1 durian,, kongsi.,, lps kenyang, smbung perjalanan,,, bila dah sambung jumpa lg kedai durian... Berhenti la lg,, Beli lg sebab nk makan lg,, tp tuk kawan2 kt bilik la,... Sori ek sbb sikit jer durian tuh,, sush nk buat balik ngn motor durian tuh,,, sbb tajam,,haha,,kpd girl2,sori durian sebiji jer...perut laki besar dr perempuan,,,biasalah tuh,,hehehe

1st Mission dah selesai,, skrg 2nd Mission n 3rd Mission jer belom...hehe
nk tau pa... tunggu next2 week,,,haha,,,

Wassalam

Mohon Ampun dan Maaf (Nisfu Syaaban)

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..

Bersyukur teramat sangat kepada Allah Subhanahuwataala kerana dengan keizinan, kebenaran, limpah kurniaNya Muhammad Shafiq Bin Dollah masih bernyawa di atas muka bumiNya..

Sempena Masuknya Nifsu Sya'ban iaitu malam ni lps Maghrib, buku catatan amalan kita akan dinaikkan dan buku catatan amalan baru akan diturunkan...

Insyaallah, dengan buku amalan baru tu,, kita dapat melakukan perubahan yang tinggi...Insyaallah..
Sebelum buku amalan lama diangkat..Aku memohon maaf kepada semua kawan8 aku, yg slalu aku kenekan tu...hehehe.. gurauan semata-mata,, tanpa gurauan semestinya ndak lengkap idup kita...hehe

Aku memohon maaf lagi dari ujung rambut hingga hujung kaki diatas kesalahan aku lakukan korang pendamkan...hehehe,,,

Bermulanya buku amalan baru kita,, jom kita buat Ibadah banyak,Insyaallah hidup diberkati...Aminnn...^^

Wassalam

Buang Komen Ala Robot (Komen Verification code)

Assalamualaikum...

ramai pemblogger new or lama xtau benda ni sbb Blog sendiri, lau kita komen, kita x perlu masukkan code, orang lain jer perlukan,,,tp ni cm sushkn org la..hehe

KOMEN CODE (word verification)..
benda ni lah yg paling ramai org x suka sebab kene letak code dulu utk komen,,,

Jd , jom pakat buang utk menyenangkn orang lain komen,,,


DASHBOARDSETTINGS→COMMENTS


korang scroll n CLICK NO pada "Show word verification for comments?"

klik image lau buta dekat..hehe

ni bukan tutorial,,,tutorial aku x reti,,,hehe,, ni nk sharing jer,,,sbb aku pn baru buat ni...hahaha

Wassalam...

Bendera Bukit =)

Assalamualaikum...

tepat jam 3 30 pagi 30/6 aku start tido....tepat jam 9 pagi, kawan dtg kejut,,,
ingtkn apa, rupa2 kene pi bukit bendera,,,,terlupa pulak,, hehe,, lau x memanjang jer aku tidoq,,,haha

arini mmg ari yg paling best... terbaik lah,, dari start bangun tidur hingga la skrg,,, mmg terbaik n menyeronokkan,,, ni pn da ngntuk,, tp tahan jer,, nk kasi update blog sikit,,,heeee

start dari recsam lg aku n kawan2 da buat onar,,, cm biasa lah, budak laki mmg selalu,,,hahaha,,,
tp arini jgk la BUDAK LELAKI kalahkan BUDAK PEREMPUAN,,, iaitu AWAL SIAP>..haha..
biasanya budak laki yg lewat tp arini budak perempuan yg lewat...ish22,,, make up ker or bangun lwt,, aah, diorang kene masak lah..hehehe,,, sori2...

eh, macam laporan pulak yg aku citer ni,,haha

xdak lah,, best sgt smpai citer semuanya, tp lom abis lg,,,hehe,,,jom smbung lg baca,, lau nk baca lah, lau xnak xsoh baco,,haha,,,


Ni lah kali pertama aku mnjejak kaki ke bukit bendera,,, best woo,,, 1ST TIME lam hidup aku naik MONORAIL(betul ker eja cmni,,,hehe), yg macam kete kabel tu,, tp dia atas darat...haha,, xtau la pe benda,,,kereta api pn belom lg..hehe.. maklumlah,, orang kampung datang bandar,,,haha... smpai2 jer di puncak gunung ledang, mula lah sesi bergambar,,, DS1500megapixel ku berguna,, tp abis bateri,, Nasib ada AK HAMIZAN,,, kasi pinjam bateri dia kt aku,,, tq wang..hehe,,

Sesi makan2,,, untung la orang birthday bulan 6,, diorang dpt kek,,, aku ni xpernah dapat kek time hari jadi aku,,, truely aku ckp, last dpt kek time harijadi ialah darjah 5, tu pn kt skolah,, kek pn beli sendiri,, makan 6 orang jer ngn kawan2,,, xpa lah,, x kesah pn, asalkan aku bersyukur ngn Allah kerana panjangkan umur ku smpai ke harini,,,Alhamdulillah,,,

Kek tadi sedap, tp sikit jer aku dpt makan,,, xpa lah,, kn kek tu kecil,, lagipun aku da kenyang ngn sup yg FIRUZ IZATTI buat tuh,,,piwiitt,,, haha,,, sedap2,,, tq3,,, bihun td pn sedap,, tp xtau sapa yg goreng tuh,,,

TIME ULAR....
hehehe,,,hehehehe,,, nk ckp aku takut ngn ular ni, xlah sgt,,, tp benda yg lendir2 or liat cm katak,, mmg aku x lepas,,,heeeeeeeeee,,,, tgk dapat lah,, tp pegang tu,, nnti dulu lah, belum sedia lg,,hahahaha,,,, tp aku x lah takut sangat seperti budak GEMOK tuh,,, lari smpai 1KM jauh geli kt ular,,,hahaha,,,, tp tu biasa la kan,, manusia ni, ada benda yg kita takut, benda yg kita geli, benda yg kita suka,, yg geli kita semestinya kita x berani nk pegang,, yg kita suka semestinya kita nk pegang,,,ish da macam ceramah dah ni,,,hahaha,,, btw, aku gembira tgk kawan2 aku bergambar dgn ular,,, fullamak,,, syok pn ada aku tgk,,,

mmg memenatkan arini,, naik bas 4 kali,, semuanya kene berdiri,,, kaki da macam nk tumbang dah,,, nasib x tertumbang,,, sbb penat sgt,,, tp best x terhingga la,,, Aku mmg syg giler la kt kelas aku,,, byk aktiviti yg dibuat,, semuanya menyeronokkan...

tq to all my friend...
love u all co much,,/wink

Wassalam...

masa kecik dulu

Assalamualaikum,,,

Duk saja2 dalam bilik teringat plak masa zaman kecik2 dulu,,,
mmg buas la aku ni, nakal,,heee,,, kene rotan tu mmg da biasa sebab buas sgt..hehe

SUPERMAN,
time kecik2 dulu, aku duk layan citer superman, citer tu best smpai terpengaruh aku, hehe
yg lebih teruknya, aku cari kain2 yg x digunakan untuk dikumpulkan...
korang tau untuk apa??heheh,,, untuk buat baju superman,,, time tu, kain tu warna hijau, jadi superman hijau la,,, jahit punya jahit pakai tangan,, maklumlah, kecik2 dulu minat menjahit,,,haha,,,
dalam 30 minit jahit gitu menjadilah baju superman walaupun ketat sedikit,,,
topeng pn pakai kain jgk...hehehe...siap jer semua tu, aku keluar rumah dengan BERPAKAIAN SUPERMAN,,, haha.. pusing2 kawasan rumah,,, mak aku nmpk terus suruh aku naik umah,,
tp mak aku jgk tergelak jgk kt aku, sbb jahit baju tuh,, dah la lawak,,,hehe,, I LOVE MY MAK... selalu support anak dia walaupun buat prkara gitu,,,hehe,,,


GETAH,
time kecik2 jugak aku main getah ngn budak perempuan,,,laki pn ada,, tp lam family aku, aku jer laki kecik time tu,, abang dah besar dah,,, nk gurau ngn abang pn takut aku,,, hehe,,, masa tu CHAMPION gila la aku main getah,,, pro tahap gabang,,,haha,,, ZERO POINT,, tu lah kata2 bila start game getah tu,,,hahaha,,,


MAIN RUMAH-RUMAH
ni lah permainan yg aku minat, dulu ada anak sepupu(anak kepada sepupu aku) aku yg sama umur dengan aku,,, dia ni baik, slalu ikut cakap aku,,, bukan koli, tp setiap kt sepupu abah dia..hehehe... mmg dulu aku kn kumpul kain dan buat rumah2 kt bawah rumah,,, kadang2 tepi longkang aku buat,,, time tu xknl erti kotor lg...budak2 kan...hehe,,, tp bila ayah aku tau aku buat rumah tepi longkang,, terus dia cabut semuanya,, marah aku,,, sedih pn ada, bila rumah dihancurkan,,, ayah aku buat cmni pn xnk anak dia main bende bukan2,,,


MAIN MASAK-MASAK
truely dulu aku penah main benda ni ngn adik2, maklumlah adik semua perempuan,,, tu pn time sebelum skolah lah,, bila dah skolah dah cerdik dah,,, dulu pakai jer benda yg jumpa untuk ltk nasi(pasir),,, bila mak ayah beli alat mainan, lg la melompat... duit pakai DAUN, lauk pakai kertas gitu (lukis gambar ayam)...bila dah masak semua, msti ada penjual dan pembeli,,, so, aku jer la beli..hahaha...


MAIN SOROK2..
perhh,,, permainan ni mmg x lepas la lau x main hari2... bila petang jer,,, semua kawan-kawan datang umah aku,, kawan yg dekat dr rumah aku jer la,.. bukan untuk STUDY,, tp untuk main sorok2...hehe
sorok2 ni mmg permainan yg xleh lupa lah,,, sbb kitorang berpakat tau,,, 1 buat umpan, 1 lagi ready untuk sentuh pencari... bila yg belum ditemui tu sentuh pencari, pencari akan menjadi balik,,, bilangan seperti biasalah 5, 10, 15 smpai 100... bilangan ni semstinya laju gila..hahaha,,,


MAIN GULI,,,
aduhai,, permainan ni smpai bila2 aku ingt sebab permainan ni lah aku GADUH NGN KAKAK AKU... rasa menyesal pn ada jgk sbb marah kakak aku kerana guli... tau x sebab per aku marah kakak aku???? sebab dulu kn aku CHAMPION main guli ni,,, selalu menang,, tangan ni betul gila,,, bila dah champion,, msti dpt guli byk,,, bila da ada byk,, ada lah orang nk pinjm,,,SO, kakak aku nk pinjam lah,,, dia pinjam, tp x bayar, pastu main lak,, kalah lagi tu,,, pastu dia nk pinjam lg,,,cmana x marah aku,,, dengan kemarahan yg aku ada ni,,, aku AMBIL SEMUA GULI tu,,, da buang kedalam hutan secara bertaburan dengan sekuat hati,,, lps tu, menangis lah aku,,, KECIK2 dulu biasa lah lau menangis,,,hehe,,, kakak aku yg rasa bersalah ni pg la kutip,,, aku pn rasa menyesal jgk buat cmtuh sebab lpskn geram cmtuh,,, bila tgk jer muka kakak aku yg rasa bersalah,,, aku jd menyesal gila buat cmtuh,, guli tu aku da x fikir,,, aku fikir kakak aku,,,, smpai skrng kakak aku da x buat cmtuh kt kakak aku,, tp, bila dia nk sesuatu, aku bg jer,,,bg pertolongn,,,contohnya TOPUP,,haha


MAIN CONGKAK...
hahahaha,,, permainan ni mmg terbaik,,, sbb dengan permainan ni,,, strategi mmg byk digunakan...contohnya, ketangkasan tangan la,,, dulu, aku main selalu tipu,,, hahaha,,, bila jer nk mati,, aku letak dua biji guli dalam 1 lubang,,,hehehe,,, jahatkan,,, mmg chmpion gila dengan penipuan,,,hahaha,,, bila dah kantoi, kena la ltk satu2,,,sabarrr,,,hahaha,,,, tp kt rumah aku xder congkak,, ada kt umah bapak saudara jer,,, anak dia main,, so, aku pi menyibuk la main jgk,,,hehe


TUDUNG BOTOL & BATU SELAMBUT(batu seremban)
permainan ni femes gila di rumah n skolah aku,,,
botol la jd mangsanya,,,, dulu bila nk main ni,, kami cari tudung botol,,, lau x jumpa,, kami pegi beli air botol yug berharga 60$ tu...semata2 untuk mendapatkan tudung botol... permainan ni jgk la, byk jgk aku gaduh ngn orang,,tp sambutan 5 tudung botol ni biasa bg aku, maklumlah kakak2 n adik2 pro main ni,, aadik laki dia ni pn ikut sama..hahaha... sama lah ngn batu seremban,, tp aku x suka sikit main batu seremban,, sebab batu ni menyebabkan aku sush nk tangkap.. bulat lg tuh,,, dah la byk syarat,,,reject2,,,hahaha


nk ikutkan, byk lagi permainan yg aku main dulu2,,,
tp skarang susah dah nk cari kanak2 main benda tu,,, semuanya main playbook, PSP, iphone, PS2..hrmmm,,,,
rndu plak dgn permainan tu,,, terutamanya rumah2  n congkak...

skrng da ramai x main,,, sedih2,,, semua dah besar2,, semua dah nk kawen...heee,,,
xpa lah,, itu permaian kanak2, kita dah dewasa,, main permainan dewasa plak,,, yg sudah tu,, biar anak2 kita plak main,,,hehehe,,,gatai noh,,,haahaha..

~~THE END~~

WASSALAMUALAIKUM...=)